יום ראשון, 27 בדצמבר 2020

קצת על הנקה

 לפני שליה נולדה לא ידעתי אם אני הולכת להניק. זה לא משהו שהיה בתודעה שלי. לא היו לי חברות קרובות שהניקו או שדיברנו על זה יותר מדי, וזה לא משהו שנחשפתי אליו. רק אחרי הלידה הבנתי את החשיבות והמשמעות של הנקה בשבילי.





ליה נולדה בניתוח קיסרי. אחרי כמה שעות טובות עם צירים בחדר לידה ופתיחה שלא התקדמה, ושלבקת חוגרת שהתפרצה אצלי כשבוע לפני הלידה שמנעה ממני לקבל אפידורל בסופו של דבר הלכתי לניתוח קיסרי בהרדמה מלאה. אחרי שהתאוששתי מההרדמה הבנתי שליה נמצאת בבידוד ממני ואני בבידוד מהעולם לא ברור לכמה זמן. ההבנה הזאת הייתה מטלטלת. לא יכולתי אפילו לראות את התינוקת שלי. רק אחרי 24 שעות נתנו לי לבקר אותה ולגעת בה עם כפפות. אחרי לידה שלא בדיוק הלכה כמו שחלמתי והריחוק הזה מליה (שבינתיים נקראה "התינוקת" ) גרם לי ממש לרצות להניק. בינתיים, בהמלצת יועצות ההנקה המדהימות בתל השומר התחלתי לסחוט ולשאוב חלב שנתנו לליה במזרק. 48 שעות אחרי הלידה סוף סוף הביאו לי את ליה וניסיתי להניק אותה איך שהביאו אותה. לשמחתי הרבה היא פשוט ינקה. כמובן שאז הגיעו הכאבים והקשיים שלא שומעים עליהם לפני. פטמות כואבות ופצועות, קפיצת גדילה, גודש...

אז עם כל דבר ניסיתי להתמודד ולקרוא ולהתעניין מה עושים והנה הדברים שהלוואי שהייתי יודעת קודם וכמה טיפים מניסיוני האישי (הכל נכתב מניסיוני האישי ולא בא להחליף התייעצות עם גורם מקצועי) :
1. ההנקה יכולה לכאוב מאוד בהתחלה. משחות ורפידות מיוחדות יכולות לעזור. אני השתמשתי במשחת לנולין שממש עזרה לי אבל צריך לשים לב שזה לא מפריע לתינוק וגורם לו 'להחליק' בהנקה. גם בהמשך יכולים להגיע כאבים - עלולות להיות צינוריות חלב סתומות( נקודה לבנה שמלווה בגודש מקומי ואף אדמומיות) שיכולות להגיע עד דלקת, פטריות, רגישות לקור... אם את מרגישה כאב ורואה משהו חריג בפטמה כדאי ללכת להתייעץ עם רופא או יועצת הנקה. חשוב לתת את כל המידע לרופא או ליועצת כמו למשל האם לתינוק היו באותו זמן פצעים בפה וזה יכול לזרז את האבחון והטיפול.

2. סדנת הכנה להנקה ממש יכולה להכין אותך למה שצפוי לקרות בתקופה הראשונה וכמו במקרה שלי ממש לסייע להנקה מוצלחת

3. אני מניחה שבכל מחלקת יולדות יש יועצות הנקה ואלו שבתל השומר לגמרי הצילו לי את ההנקה. תקראו להן כמה שצריך ותלכו למפגשים שהן עושות

4. כדאי שתהיה לך משאבת חלב זמינה. אני מיהרתי לקנות אחת יום אחרי שליה נולדה בהמלצת היועצות והמשאבה הזאת הצילה אותי. ניתן גם להשכיר משאבה מיד שרה למרות שיועצת ההנקה שלי אמרה שזה פחות מומלץ. לשיקולכן. אני עד היום משתמשת במשאבה דו צדדית של לנסינו לעבורי היא בהחל מספיקה. שאיבה דו צדדית תחסוך לך הרבה זמן ומאמץ.

5. להיעזר ביועצות הנקה גם לאחר השחרור מבית החולים. יש כל כך הרבה דברים שיכולים להשתבש או סתם להלחיץ - בליעת אוויר, כאבים, לשון קשורה, שביתות הנקה, פטריות, חסימות של צינוריות חלב, דלקות ומה לא. יש יועצות בטיפות החלב ללא עלות ויש סדנאות הנקה שבהן גם תכירי נשים אחרות באותו מצב כמוך.

6. קבוצות תמיגה וייעוץ בפייסבוק - יש מגוון קבוצות שיכולות רלוונטיות - תחפשי ותשאלי בהתאם למה שמתאים לך. אני אישית מאוד אוהבת את קבוצת הפייסבוק והפורום של ליגת לה לצ'ה ועמודים של יועצות הנקה באינסטגרם

7. קפיצות גדילה - כשלתינוק יש קפיצת גדילה הוא פשוט לא ירד לך מהציצי. מה שהוא עושה זה מנסה להגדיל את כמויות החלב שלך על ידי יצירת דרישה מוגברת. כשהכמות תתאזן תוך יומיים שלושה הקפיצה תסתיים וההנקה תחזור לסידרה. ממליצה לקרוא על קפיצות גדילה קצת ולשים לב שכל תינוק הוא אחר ויכול לחוות קפיצות גדילה בגילאים שונים.
עבורי קפיצת הגדילה הראשונה שמתחילה בערך 3 ימים אחרי הלידה הייתה ממש מלחיצה וכמעט נתתי לליה תוספת תמ"ל כי חשבתי שאין לי מספיק חלב אחרי הבידוד. כבר פתחתי את הבקבוקון שנותנים במחלקת יולדות והיא פשוט נרדמה. וזאת טעות מרכזית שעלולה להאריך את המצב הזה, הנקה לפי דרישה היא זאת שתסיים את הקפיצה כמה שיותר מהר.

8. מלונית - פעמיים היינו במלונית בתל השומר והייתי חוזרת לשם בכל רגע. שם מתקיימות גם סדנאות הנקה, בחדרים יש כריות הנקה ויש חדר הנקה עם כורסאות ומשאבות. לי זה היה ממש כיף ועוזר, גם בלידה השניה

9. חזיות הנקה - אני משתמשת בגופיות הנקה של H&M שלפעמים קשה למצוא מידות שלהן אבל הן ממש נוחות. חזיית שאיבה הכנתי מחזיית ספורט שגזרתי אבל הטריק הזה לא יעבוד לכל המשאבות.

10. ציוד שאיבה, רפידות הנקה, בקבוקים וסטרילזטור - הוזמנו כולם מאמזון במחירים שווים. אני משתמשת בסטריליזטור חשמלי ולי אישית זה ממש נוח, בייחוד כששואבים ומחטאים הרבה

11. הנקה ומוצץ או בקבוק - ממה שאני יודעת לא ממליצים לתת מוצץ או בקבוק עד שההנקה מתבססת שזה סביב ה 6 שבועות כי זה עלול לפגוע באופן היניקה של התינוק ולגרום להעדפת בקבוק. עם ליה נתנו לה בקבוק ומוצץ כבר ביומיים הראשונים אחרי הלידה כשהיא הייתה בבידוד וזה לא השפיע על ההנקה. כל תינוק יגיב אחרת והפעם נתנו מוצץ אחרי כשבוע ובקבוק נתנו פעמים בודדות והוא לא התלהב מזה אז בינתיים לא המשכנו לנסות וכנראה בגלל זה ניל פיתח סרבנות בקבוק. בדיעבד הבנתי שעד גיל מסוים אפשר להרגיל אותם. למזלנו בגן הוא פשוט התחיל לקחת בקבוק

12. כוס טפטופים - משהו שגליתי רק עם ניל ואני ממש מתלהבת מזה. בגדול זה כוס גמישה שמצמידים לשד השני בזמן הנקה ואליה נאספים טפטופי החלב שיוצאים בזמן הנקה. אם לא יוצרים וואקום אז רק כמה טיפות יפלו לכוס אבל אם כן יוצרים וואקום ממש יש שאיבה של חלב. שימו לב שזה מגדיל את כמויות החלב כי יש יותר ביקוש ממה שהתינוק אוכל בפועל. לי אף פעם לא היה הרבה חלב אז בשבילי זה טוב אבל לא לכל אחת זה מתאים. אני אישית מאוד אהבתי את הכוס של לנסינו

13. תוספים להגדלת כמויות החלב - ממליצה להתייעץ עם יועצת הנקה לפני שמתחילים לקחת איזשהו תוסף אבל אני לקחתי חילבה תקופה ארוכה.

14. שביתות הנקה - ליה עשתה לי לא מעט כאלה וגם לניל זה קורה לפעמים שהוא עסוק בלבחון את העולם, לי עזר להניק בחדר שקט ומוחשך או על כדור. היו תקופות שניל הסכים לאכול רק מצד אחד אז הייתי "מרמה" אותו ומאכילה אותו בתנוחת פוטבול מהצד שהוא פחות רצה כך למעשה הוא היה באותו מנח כמו הצד שמועדף. לי זה לא היה הכי נוח אבל עבד.

15. האם התינוק אוכל מספיק? חיתולים, ריקון השד ורוגע אחרי האלה הם סימנים שהתינוק אוכל מספיק. ניתן להיעזר במשקל ביתי כדי לראות אם התינוק עולה במשקל. אצלי זה הפך לאובססיה עם ליה אז אלא אם יש בעיה שיודעים עליה, אני הייתי נמנעת

16. צינורית הנקה - עם ליה ניסיתי להוסיף להנקה צינורית עם חלב שאוב, שזה בגדול צינורית דקה שמצמידים לפטמה שהתינוק אמור לינוק ממנה במקביל לשד. לי זה לא ממש עבד אבל בליווי יועצת זה יכול לעזור לתינוק לאכול יותר

17. פטמת הנקה - גם את זה הייתי מתחילה רק אחרי התייעצות. שמעתי על מקרים שזה עזר וגם על מקרים שזה הזיק לטווח הארוך.

18. סחיטה ידנית ועור לעור - מאוד יכול לעזור להגדלת כמויות ולתינוק לאכול יותר. אני סוחטת אחרי כל שאיבה. תופתעו לגלות כמה חלב יש עוד בשד שהמשאבה לא מוציאה.

19. עם ליה לא הקפדתי להניק משני הצדדים גם כי היא הייתה נרדמת וגם כי כל הנקה לקחה כמעט שעה מצד אחד. עם ניל הקפדתי יותר ואני מרגישה שזה עזר לכמויות החלב. כדי להעיר את התינוק בין הצדדים אפשר להחליף חיתול או תוך כדי ההנקה אם התינוק מתנמנם אפשר לסחוט את השד ידנית או לעשות עור לעור.

20. הנקה ומחזור - עם ליה קיבלתי מחזור כשהיא הייתה בת שמונה חודשים. עם ניל איך שהוא הלך לגן בגיל חצי שנה קיבלתי. אחרי הניסיונות להיכנס להריון למדתי לזהות את הביוצים שלי אבל ממש ממולץ להיזהר אם אתן לא מתכננות הריון. אי אפשר לדעת מתי הגוף ירגיש שהוא מוכן לבייץ.

21. הנקה ותזונת האמא המניקה - ידוע שהרבה מהדברים שהאמא שותה או אוכלת עוברים לתינוק. גם מבחינת מזון וגם מבחינת תרופות. לדבי כל תרופה מומלץ לוודא שהיא מותרת בהנקה. אני שותה קפה נטול כבר כמעט שלוש שנים כי מתישהו בהתחלה עם ליה הרגשתי שזה משפיע עליה והייתי שותה כמה כוסות ביום אז עברתי לנטול. מבחינת אלכוהול יש גם כללים ברורים - הגישה בגדול היא לא לשתות אלכוהול בתקופת ההנקה. מתחינת הימצאות אלכוהול בחלב - אם את לא מרגישה יותר את האלכוהול הוא גם לא נמצא בחלב אבל יש לחכות לפחות שעתיים ממשקה אחד עד ההנקה. אחרי כמה חודשים שדפוסי ההנקה פחות או יותר נהיו קבועים התחלתי לשתות כוס יין אחרי השאיבה של הערב מדי פעם. ואם היו ימים שידעתי שאני אשתה דאגתי שיהיה בקבוק שאוב להאכלה במידת הצורך. בעיני השפיות שלי הייתה חשובה וכוס יין בערב מאוד עזרה לזה.


22. טריק ממש שימושי שלמדתי מיועצת ההנקה הוא הנקה במנשא. זה דורש תרגול והדרכה אבל אחרי כמה פעמים זה ממש הקל עלי בעיקר עם ליה שהייתה יונקת במשך שעה לפעמים וגם פולטת אחרי והמנח האנכי עזר לה.

23. תינוק יונק יכול לעשות קקי גם אחת לכמה ימים. עם ליה פעם הגענו גם ל10 ימים בלי קקי כשיינו בחו"ל ורגע לפני שהלכנו לרופא כי היא כבר התחילה לסבול זכינו בקקי מרשים. אם זה קורה כדאי להתייעץ עם רופא. לנו בזמנו המליצו לתת קצת מיץ גזר בכפית או עגבניה מגורדת עם שמן זית אבל זה לא תמיד עזר.


הנקה שאמורה להיות הדבר הכי טבעי שיש, ולי לפחות היא לא באה בכזאת קלות ונתקלתי בכל מיני קשיים בדרך. בעיני מה שהכי חשוב הוא שתעשי מה שטוב ונכון לך ולתינוק שלך. יש לי חברות שהיו שואבות בלעדיות, כאלה שהניקו שנתיים, כאלה שרצו או הצליח להן חודשיים, כאלה ששילבו עם תמל או לא ניסו בכלל להניק. חלב אם הוא המזון הכי טוב לתינוק אבל יש עוד כל כך הרבה פקטורים שיכולים להשפיע וצריך לקחת את זה בחשבון.

אם יש לך שאלות או שסתם בא לך לשתף אני תמיד פה.

*הכל נכתב מניסיוני האישי ולא בא להחליף התייעצות עם גורם מקצועי.

שלכן תמיד,
אלה

מוזמנות לעקוב אחרי גם באינסטגרם - https://www.instagram.com/ellaf.hi/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה