יום שישי, 19 בדצמבר 2014

La Dolce Vita - Our trip to Rome

היה נראה שעל הנייר לרומא היה את הפוטנציאל להיות העיר שהכי פחות תתאים לנו. הדרישות שלנו לטיול מוצלח די ברורות: 1. בירה זולה 2. אוכל זול וטעים (ואם אפשר לא נורא משמין - זאת דרישה די מגוכחת שלי) 3. קניות בזול 4. תחבורה נוחה/מיקום נוח של המלון בלי לשלם הון 5. אופנת רחוב מעוררת השראה (זאת גם כמובן דרישה שלי). למרות כל החששות וחוסר ההתאמה ברוב הפרמטרים מצאנו דיל שווה למלון במקום מרכזי וקיווינו לטוב , בלי לפתח יותר מדי ציפיות.

כבר כשבדקנו את מזג האוויר הצפוי ראינו שלפחות בתחום הזה יהיה לנו מזל - לא היה צפוי לרדת גשם ונראה שהטמפרטורות יהיו נוחות. טסנו בטיסת בוקר ונחתנו בשדה תעופה דה ווינצ'י בסביבות השעה 14:00. לקחנו אוטובוס לתחנה מרכזית טרמיני ומשם לקחנו אוטובוס קו 40 לאזור הפנתאון. לאחר טיול רגלי קצר ולא מעט מאמץ מצאנו את הכניסה לבית הדירות שלנו שהיה ברחוב קטן מלא במסעדות וחנויות. אחרי שהתמקמנו בחדר, יצאנו לטיול רגלי בעיר כשכבר התחיל להחשיך.
מה אני יכולה להגיד? זאת הייתה אהבה ממבט ראשון. איך שיצאנו לרחובות העיר המוארים ממש הרגשתי פרפרים בבטן ואחזה בי התרגשות לא מוסברת. עד אותו הרגע לא הבנתי על מה כולם מדברים כאומרים שאפשר להתאהב בעיר, שיש ערים שהן משהו אחר, מבחינתי עד לאותו רגע ערים שביקרנו בהם הסתכמו בכיף/לא כיף, טעים/ לא טעים, זול/לא זול . אולי זאת אווירת הכריסמס ששררה בעיר והקישוטים והאורות, אולי זה הנמרצות אך עם זאת החמימות של האנשים ואולי זה פשוט משהו שאי אפשר להסביר במילים. אולי מהתמונות אפשר להבין ולו במעט את הקסם שלה.

במהלך הימים הבאים שוטטנו כמעט ללא מטרה ממוקדת וביקרנו בכל המקומות החשובים (פנתאון, המדרגות הספרדיות, הותיקן, הקולוסאום, כל הכיכרות המרכזיות עם המזרקות הכי חשובות ), אכלנו הרבה פיצה, שתינו פרוני (בירה איטלקית) ויין מקומי ונהננו מכל רגע...

טיפים ומסקנות:

תחבורה ושהות
* בשום פנים ואופן אל תקחו רכב ברומא, התנועה ובעיקר החניה שם הן פשוט משימה בלתי אפשרית, בערך כל רכב שני הוא סמארט כי פשוט אין מקום לכל המכוניות וחוקי התנועה הם לחלוטין לא ברורים. באותה הנשימה גם תיזהרו כשאתם חוצים את הכביש, אפילו בירוק.
* המטרו בשעה 17:00 הוא ממש מחוץ תחום אלא אם כן בא לכם לחוות הרגשה בתוך קופסת סרדינים איטלקיים. צפיפות, חום ולא מעט צעקות היו בהחלט חוויה מעניינת.
* בדרך מהשדה אפשר לקחת מונית שתעלה סביבות 50 יורו, שאטל שעולה כ 20 יורו לאדם, רכבת שעולה 14 יורו או אוטובוס שעולה 4-5 יורו או 8 להלוך וחזור - אנחנו לקחנו אוטובוס של חברת teranova שבהלוך היה די מבאס כי המתנו לו חצי שעה וגם אז לעלות עליו לא היה מובן מאליו כי הוא איחר והצטברו לא מעט נוסעים בתחנה. אבל הדרך עצמה הייתה די נוחה ולקחת בערך 40 דקות. היתרון בחברה הזו היה בדרך חזור - האוטובוס הוזמן לפי שעה ויצא 5 דקות אחרי השעה הנקובה. עדיף לקחת אוטובוס שיוצא מהשדה בשעה מוגדרת (כמו של חברת T.A.M) שלצערנו היה כבר מלא כשהגענו.
* אם לוקחים אוטובוס בעיר - כרטיסים ניתן לקנות בחנויות טבק שלרוב נמצאות ליד התחנות או בחלק מהאוטובוסים עצמם.
* עדיף לשלם יותר על מלון בלב העיר וללכת ברגל מאשר לשלם הון על תחבורה ממלון מרוחק.
* חפשו מלו דירות באזור אטרקטיבי - המחיר יהיה זול יותר וארוחת הבוקר (אם תהיה כמו שלנו) היא שובר לבית קפה באזור שכולל קפה וסנדביץ' או משהו מתוק וזאת בהחלט דרך נפלאה לפתוח את היום.
הכניסה למלון הדירות בו שהינו
אוכל ובירה
* בחיפוש אחר הפסטה הכי טובה ברומא ניסינו כמה מקומות מומלצים והמסקנה המרכזית היא שההבדל בין הפסטות המאוד יקרות לבין הפסטות הזולות יותר לא כזה גדול (או שאני פשוט ממש לא מבינה כלום בפסטה...), בכל מקרה הפסטה עשויה במידת אל דנטה מושלמת והרוטב הוא עניין של טעם. בכל מקרה הביקור בPastificio הוותיקה והזולה היה מעולה (4 יורו לפסטה בטייק אווי או צלחת חד"פ שאיתה גם מקבלין כוס יין)
* הפיצה הכי פשוטה בקיוסק הכי נידח עדיין תהיה פשוט מדהימה
* הבירה מאוד יקרה - גם בקיוסקים וגם בברים. שווה לחפש איזה מינימרקט ולחסוך בין יורו ליורו וחצי.
* שווה למצוא דילים של Happy Hour שנקראים Aperitivo - המחירים נע בין 5 ל10 יורו והדיל כלל שתיה ומעין בופה של כל מיני מנות קטנות. אל תתביישו לשאול בכל מקום שאתם מגיעים אליו אם יש להם את הדיל ולבקש לראות את הבופה שמציעים. אחרי סיבוב באזור, המקום הכי שווה שמצאנו היה ב Campo de' fiori בשם Aristocampo והדיל עלה בו 8 יורו לבירה, יין או קוקטייל מהתפריט העשיר ומבחר גדול של סנדביצ'ונים קטנים והכל היה פשוט טעים!
* הקפה פשוט מדהים. ברומא תנהגו כרומאים ותשתו את הקפה שלכם עם משהו מתוק בעמידה על הבר. ביקור ב"טאצה דורו" הוא בגדר חובה
* אפרופו מתוקים - חובה לבקר ב Antico Cafe Ruschena - בצד הנהר של הותיקן. כל מעדן מתוק עולה 80 יורו סנט ולחלוטין שווה את זה (בייחוז האחד עם התות)
* לקנות ערמונים ברחוב זה לא זול אבל כל כך טעים! שימו לב שהם לא שרופים מדי כי אז זה מבאס.
* קחו איתכם כרטיס סטודנט, בבר מוצלח מאוד שביקרנו בו פעמיים (Trinity college pub) היה ערב עם הנחות לסטודנטים ובזכות כרטיס הסטודנט שלי כל בירה מבקבוק עלתה לנו 3 יורו במקום 5 או 6 יורו

קניות ותיירות
* עדיף שתגיעו עם מקל סלפי מהבית או שתקנו אחד ממש על ההתחלה ותסתובבו איתו בגאון כי המוכרים שמסתובבים ברחובות ממש הופכים למטרד בניסיון למכור לכם מקל סלפי/צעיף/ורד/מר גמיש. לגבי הורדים - אל תקחו בשום אופן - הם לא יעזבו אתכם לעולם. לצערי אני מדברת מניסיון. אם בכל זאת בא לכם לקנות משהו אל תתביישו להתמקח, לרוב תגיעו לחצי מחיר אם לא פחות.
* על הרשתות הגדולות אפשר לוותר מראש אלא אם אתם בעונת הסיילים - הכל יקר ואין מבחר שונה בהרבה מהארץ
* לשבת לשתות יין על המדרגות הספרדיות זה חוויה לכל החיים
* נעזרנו באפליקיה Pocket Guide שלא ממש הייתה הפעם לטעמנו - יש יותר מדי אינפורמציה להעביר ברומא ולנו זה כבר נהייה עמוס מדי. השתמשנו במדריך כתוב של מטרופולין לרומא שהיה מאוד שימושי - מצאנו את המיקום במפה ולפי האינדקס בסוף הספר\ מצאנו הסברים לגבי המקומות בהם היינו - אם יש לכם אינטרנט זמין זה יהיה כמובן מאוד נוח פשוט לחפש בגוגל.
* אנחנו ויתרנו על כניסה למקומות שהיה בהם תור ארוך אבל אם אתם רוצים בכל זאת לבקר בתוך הוותיקן או הפנתאון עדיף שתזמינו כרטיסים מראש ותגיעו ממש מוקדם. בתור לבידוק הבטחוני בותיקן מקדמים קבוצות בסיור מודרך. יש גם סיורים שלא עולים כסף אבל צריך לתאם אותם חודשים מראש, אם זה מעניין אתכם זה שווה את החיפוש.
* כמו בכל עיר מתויירת - היזהרו מכייסים

מזג אוויר ולבוש:
* כמו שאמרתי לנו היה מזל גדול עם מזג האוויר אבל להיתקע עם יום גשום או חם במיוחד זה לא כיף, בייחוד ברומא. בגשם אנחנו בדרך כלל מחפשים מפלט באיזה בר וברומא זה לא זול. בימים חמים שימו לב שאין מיזוג ברוב המקוות וזה יכול להיות חוויה לא כל כך נעימה.
* אנחנו זכינו ב 5-17 מעלות ולכן מעיל סטנרטי לחורף ארצישראלי בהחלט היה מספיק. הציידו בצעיף, כפפות וכובע לשעות הקרות ואתם מסודרים.
* לא זכיתי לראות יותר מדי אופנת רחב משובחת, כמו בכל מקום היו לוקים מוצלחים אבל לא משהו ששווה לפרט עליו.
*אז מה לבשתי? פעלתי בשיטת הבצל והתעטפתי כבר מהבוקר בכמה שכבות מחממות. השתמשתי במעיל החורף הרגיל שלי מהארץ וזה בהחלק היה מספיק. לרוב לבשתי חולצה ארוכה מכופתרת ומעליה סריג ומעליו ווסט דמוי עור בעיקר כי הוא שימושי בגלל הכיסים שלו. ביום הפחות קר שזכינו בו לבשתי את המעיל ושמלה אדומה מזארה שקיבלתי דרך אפלקציית הטרנץ' המעולה שכבר הזכרתי כאן